María Severa, porträtterad på en husvägg i Moreriakvarteren i Lissabon. Foto: Kristin Aune |
[Kulturkrönika publicerad i oktobernumret av Budbäraren]
”Jag
vill stå i regnet, så att mina tårar inte syns.” Någon har klottrat orden på en
husvägg i den invandrartäta stadsdelen Moreria i Lissabon. Strax innan har jag
och några forskarkollegor stannat till vid den första kända fadistan María
Severas hus. Trots att hon bara blev 26 år gammal och var prostituerad blev hon
närmast odödlig genom sin sång. Och det var just här i hennes kvarter på
1800-talet som fadon föddes – de klagovisor, som tycks fånga in den
portugisiska folksjälen så väl.
För
portugiserna har ibland kallats för Europas olyckligaste folk. Det visar sig
också att det stämmer enligt den kända undersökningen World Values Survey, men
bara om vi bortser från de forna öststaterna, där misströstan är större. När
jag frågar min portugisiska kollega Helena om det säger hon skrattande att hennes
landsmän njuter av att känna sig olyckliga. Men oavsett hur det är med det har de
nog också anledning att vara sorgsna. Det är djup ekonomisk kris i landet just
nu och så mycket som 15 procent av invånarna går arbetslösa. En del av dem
flyttar till och med till forna kolonier som Angola, där ekonomin nu istället
blomstrar. Jag inbillar mig att jag ser något av den smärtan när jag går
omkring på stan i Lissabon och försöker möta människors blickar.
Enligt
samma undersökning som ovan säger däremot nästan alla svenskar att vi är ganska
eller mycket lyckliga. Liksom danskar, schweizare, nya zeeländare och många
andra. Här är det idag långt från det som skulle kunna kallas den svenska
motsvarigheten till fadon – det svenska vemodet. Den blå underton som
ljuder i våra folkvisor, eller präglar Ingmar Bergmans filmer, Dan Anderssons
dikter och Stig Dagermans romaner. Fast helt saknas den kanske ändå inte i det
mer nyskrivna. Någon föreslår artisten Lars Winnerbäck som en bra representant
för vårt vemod. Själv tänker jag på sångerskan Melissa Horn och hennes till synes
ständigt olyckliga kärlek.
När
jag som präst har begravningar möts jag ibland av önskan om att det ska bli
”lättsamt”. Även om jag har lite svårt för det ordvalet i sammanhanget tror jag
mig förstå att det är ett sätt att försöka få hjälp i en svår stund. För samma
familj kan samtidigt, precis som nästan alla andra, önska att få sjunga något
så vemodigt som Lina Sandells Blott en dag vid begravningen.
Vi
kanske inte heller vill att våra tårar ska synas, även om vi inte bokstavligen
ställer oss i regnet för att undvika det. Men jag tror att vemodet i fadon
eller i den svenska folksjälen har något djupt tröstande och befriande över
sig. Det som säger oss att vi inte är ensamma om att känna som vi gör. Och
oavsett om vi svenskar idag säger oss vara lyckliga eller ej finns det
sannolikt situationer i livet där det är precis det vi behöver höra för att
orka gå vidare. Det finns nog inget äkta mänskligt liv där allt går som på
räls.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.