Mattias Gardell. Foto: Victor Wadelius. |
[Jag gjorde nedanstående intervju med min kollega Mattias Gardell för ett par år sedan och den publicerades då bland annat i Kyrkans tidning, men innehållet är viktigt att påminna om igen]
Religion framställs ofta som den vanligaste orsaken till
krig och konflikter i världen. Men det stämmer inte att det skulle vara så. Det
påstår åtminstone professor Mattias Gardell, som har undersökt saken, bland
annat för Försvarsmaktens räkning.
Mattias Gardell tar en
dubbel espresso på ett kafé på vägen från Stockholmståget till sin arbetsplats
vid Teologiska institutionen vid Uppsala universitet. Sin vana trogen är han
iklädd skinnbyxor och en lång rock av samma material. Han är inte den typiska
professorn till utseendet, men språket avslöjar snart var han hör hemma.
Vi möts för att tala om
religion och konflikter och Mattias Gardell kan konstatera att det finns gott
om undersökningar, som visar att människor förknippar just dessa två med
varandra. Åtminstone andra människors religion, för den egna är ju inte så
farlig. Så tycks flertalet tänka.
– Vi lägger inte märke till
det kristna korset på den svenska flaggan eller kyrkan som står i varje stad.
Vi är alldeles för vana vid dem. Men vi ser omedelbart symboler för annan
religiös tillhörighet, som de få kvinnorna som går med slöja på gatan eller en
moské i området. Då blir det ett stort rabalder, säger Mattias.
Allt tycks ha sin orsak i
det han kallar för berättelsen om den fredliga sekularismen. Vi har blivit vana
att tänka att staten har befriat oss från religionens makt, när den kanske
snarare bara är en annan sorts makt. De historiska krigen mellan katoliker och
protestanter handlade till exempel inte i första hand om religion, utan om
politisk makt.
– Staten var ju inte
lösningen på en religionskonflikt, utan idén om staten var orsaken till
konflikten. Sedan dess har idén om staten och dess efterföljare idén om
nationalstaten varit en väldigt stark pådrivande kraft i de väpnade konflikter
som har varit genom historien, berättar Mattias engagerat.
Han har gjort en studie för
Försvarsmakten om religioner, våld och krig. Det visade sig då att bara fyra av
de 75 största krigen genom historien, fram till Andra världskriget, hade en
påtaglig religiös dimension. Och inte ens i de fyra fallen är bilden helt
enkel. När han studerade de krig, som krävt flest människoliv från Andra
världskriget och framåt är resultatet likartat. Där är det icke-religiösa
ideologier som kommunism, fascism och nazism, som har krävt ojämförligt flest
offer. För att inte tala om kolonialism, som tycks vara minst lika viktig, sett
över tid.
– I nationens namn bedrivs
krig och människor är beredda att dö för sin frihet i mycket högre utsträckning
än de är beredda att dö för Gud. Sedan kan naturligtvis konstruktörer av
nationalistiska ideologier, om kriget pågår tillräckligt länge, börja hänvisa
till Gud. De flesta som krigar föreställer sig ju gärna att Gud är på deras
sida, precis som rätten är på deras sida, men det är ju bara ett annat sätt att
säga samma sak, säger Mattias.
Så är fallet exempelvis i
den långvariga konflikten mellan Israel och Palestina, menar han. Från början
handlade det om en kamp mellan sekulära nationalistiska ideologier och det var
först på 1980-talet, som religionen började synas i sammanhanget, på båda
sidor.
– Det handlar där, som många
konflikter gör, om de grundläggande villkoren för den mänskliga existensen.
Människors tillgång till vatten, jord och försörjningsmöjligheter, ett
anständigt liv, konstaterar Mattias.
Efter Andra världskriget har
bara nio procent av all världens krig och väpnade konflikter haft direkt med
religion att göra. Dessutom är det mycket vanligare att människor av samma
religion strider med vandra, än de med olika tro.
– Det finns dessutom indikationer
på att konflikter, som pågår mellan olika religiösa tillhörigheter, är lättare
att lösa. Om det har att göra med religion är det inte konstigt. Släkten är värst.
Ju närmare vi kommer varandra desto mer oförsonligt arga kan vi vara på
varandra, konstaterar Mattias.
Människor från, åtminstone
till namnet, kristna länder är inblandade i flest krig och konflikter. Det är
världens största religion och den är spridd över hela världen. Islam är näst
vanligast i konflikter, av motsvarande skäl. Men det hänger framför allt, i
båda fallen, samman med kolonialismens utbredning, det vill säga Västvärldens
ambition att sprida sina ideal till resten av världen. Muslimska länder har då
ofta blivit utsatta och islam har i förlängningen blivit framställd som
Västvärldens stora fiende.
Desto mer överraskande var
det dock att en annan religion tycks vara överrepresenterad i sammanhanget. Världens
omkring fem procent buddhister har nämligen varit inblandade i cirka 17 procent
av alla krig och väpnade konflikter.
– Det här tyckte jag var så
roligt när jag fann det, därför att jag märkte att jag blev förvånad. Vi har ju
haft en Dalai Lama-bild av buddhismen. När vi tänker på en buddhist tänker vi
ju inte på en person med en k-pist i handen, utan på en munk som sitter
fridfullt och mediterar över världsalltets gåtor, säger Mattias och ler.
Religion är aldrig
konfliktfri, lika lite som någon annan mänsklig aktivitet. Men genom Mattias
Gardell går det ändå alltså att konstatera att den inte är någon huvudorsak
till krig och väpnade konflikter i världen. Tvärt emot vad gemene man nog
föreställer sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.