tisdag 17 augusti 2010

Bloggpremiär för gammal nätkrönikör

I mitten av 1990-talet var jag krönikör på Svenska Dagbladets religionssida Själ & Hjärta varannan söndag. Jag började under mitt sista år som präststudent och skrev först mer allmänt om religionsfrågor i tiden och sedan om religion på internet, som då var en ny företeelse för de flesta av oss. På förslag från reportern Ann Lagerström fick krönikorna då titeln Cybersoul och jag tipsade om diverse både intressanta och märkliga sidor på nätet. För den som är nyfiken ligger alla texter fortfarande kvar på nätet, men jag misstänker att de flesta av länkarna är brutna numera. 

En gång hörde Stockholms katolska stift av sig och påpekade att jag felaktigt hade angett en sida som officiellt sanktionerad av den romersk-katolska kyrkan. En annan gång var det datorföretaget Lap Power, som var missnöjt över att jag raljerade en smula över att de ville erbjuda svenskarna 5 000 tv-kanaler. Jag har dock fortfarande svårt att se behovet av det, även om jag förvisso ibland har svårt att hitta något sevärt på de kanaler vi har idag. 

I samband med nedskärningar på tidningen 1998 försvann dock Själ & Hjärta-sidan och därmed mitt uppdrag som krönikör, efter två år. Att blogga är kanske inte riktigt som att skriva regelbundet i en av Sveriges största dagstidningar, men min önskan och förhoppning är ändå att jag ska kunna bidra med ett och annat tankeväckande perspektiv även nu. Så följ gärna med, så får vi se vilka ämnen som dyker upp framöver! Tills dess har jag också publicerat tre texter från i våras, som jag hoppas kan kännas någorlunda aktuella och läsvärda fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.