Det ska (åter) vara tillåtet med psalmsång och
julevangeliet vid skolavslutningar i kyrkan, rapporterar
flera massmedier idag. Därtill har SVT lagt sina fem senaste luciafiranden
i kyrkor, efter att tidigare oftast ha sänt från (andra typer av)
kulturbyggnader. Det är små händelser i sig, men sett i ett större sammanhang
kan det vara indikatorer på att en lång period av sekularisering har nått en
vändpunkt eller att situationen åtminstone står och väger.
Sekularisering är ett till
synes enkelt begrepp. Ju modernare ett samhälle blir desto mindre religiöst
förväntas det bli. Religionssociologisk forskning har dock visat att det egentligen
är bättre att tala om religiös förändring, eftersom mönstret är mer komplicerat
än så. Under ett par decennier har det också talats en hel del om religionens
återkomst, inte minst i offentligheten i till synes sekulariserade delar av
Västvärlden.
Den kanske viktigaste
faktorn bakom denna (eventuella) förändring är globaliseringen, det vill säga
det faktum att människor och idéer idag rör sig över landsgränser i allt högre
grad, såväl fysiskt som genom massmedier och inte minst då förstås internet. Det
skapar en rad nya möjligheter, men också en ökad osäkerhet för många människor.
Dels är det en ekonomisk fråga, när tidigare framgångsrika och välbärgade delar
av världen som Västeuropa och USA konkurrensutsätts inte minst från Sydostasien
och Kina på ett annat sätt än förut och välfärden därmed sätts i gungning. Dels
är det en identitetsfråga, där nations- och religionstillhörighet börjar
förlora sin förmåga att hålla människor samman.
I min egen forskning kring
religion och politik i de nordiska länderna är detta den tydligaste trenden
under de två senaste decennierna. Framväxten av högerpopulistiska partier är en
central indikator i sig, men politisering av frågor om invandring och religion
är smittsam och andra partier glider också lätt med i en liknande
värderingsförskjutning. Går vi utanför politiken är på samma sätt Förbundet
Humanisternas religionskritik en del av samma fenomen, men med den skillnaden
att när högerpopulisterna värnar om folkkyrkan är Humanisterna kritiska också
mot den.
Det som nu händer kring
kyrkans roll vid skolavslutningar bör kunna ses i ljuset av denna större
förändring. Vi kan kalla det en motreaktion mot en del av globaliseringens
konsekvenser eller en omförhandling av religionens roll i offentligheten. När SVT har sänt
luciafiranden har det under en lång rad år framför allt varit från olika
sekulära kulturbyggnader, även om kyrkor också har förekommit. Men då är det
intressant att notera att under de senaste fem åren har luciamorgon bara sänts
från kyrkor. Det kan förstås ses som en indikator på sekularisering, i
betydelsen att det tidigare folkliga firandet numera uppfattas som något mer
religiöst av en allmänhet som har allt mindre kunskap om kristen tro och att
det därför bör tas om hand av en religiös specialist som Svenska kyrkan. Men
det är alltså också möjligt att se det som ett tecken på motsatsen – en längtan
till en djupare gemensam identitet genom kyrkan.
I sammanhanget är det
förstås viktigt att vara uppmärksam på farorna. Vurmandet om en
kulturkristendom kan på samma gång verka främlingsfientligt och därmed gå på
tvärs med kristendomens grundidentitet i mänsklig jämlikhet inför Gud.
Hej Jonas, mycket intressant läsning. Jag arbetar själv en hel del med dessa frågor och skriver ibland om dem på min blogg www.timjanochteologi.com
SvaraRaderaKanske vi kunde skriva något ihop vid tillfälle vem vet. Om du tycker det är ok vill jag gärna hänvisa din blogg på min. Allt gott och God Jul
Tack för det och givetvis får du hänvisa hit, Ulf! Jag känner till dig blogg och har du något intressant uppslag är du välkommen att höra av dig om eventuell samskrivning. Önskar dig också en god jul!
SvaraRadera